Categorie: Fără categorie

Așteptări din terapie

Postat de

Iulia Savu

20 oct.

Cum îmi dau seama dacă terapia funcționează efectiv?
Nu este întotdeauna evident felul în care terapia îți îmbunătățește viața.

„Dacă mă simt mai rău din terapie, înseamnă că nu mă ajută?”

Este foarte obișnuit ca oamenii să se întrebe dacă terapia funcționează în primul rând. Terapia nu funcționează așa cum, un medicament ar putea, atunci când aveți simptome, luați un medicament care vizează aceste simptome și, după o anumită perioadă de timp, aceste simptome dispar. Terapia este mai mult despre a lua timp pentru a căuta și trata sursa și presupune efort.Poate fi greu de înțeles ce anume vizează sau cum o face. Terapia vine cu un sentiment destul de puternic al necunoscutului pentru o mulțime de oameni și poate fi inconfortabil să inveștești  încredere într-un proces aparent vag, neliniar. Acest lucru este valabil mai ales dacă ești ocupat și dorești un răspuns sau o soluție rapidă .

Deci, cum arată succesul în terapie?

O parte din ceea ce face succesul în terapie atât de dificil de măsurat – sau chiar explicat – este faptul că succesul înseamnă lucruri diferite pentru diferiți pacienți și pentru diferite condiții sau scopuri.

Această întrebare este complicată, deoarece este definită individual.

Deci, pentru a căuta ceva mai mult, răspunsul la întrebarea “cum să știu dacă terapia funcționează” pentru o persoană depinde în mare măsură de ceea ce a căutat  (sănătatea și istoricul personal, simptomele, obiectivele tratamentului, contextul) și cine oferă tratamentul (cum au fost instruiți, ce tip de terapie practică și ce ar putea căuta la un pacient pentru îmbunătățire). Cred că oamenii lucrează din greu pentru a-și stabiliza și gestiona tristețea și pentru a-și spori capacitatea de a naviga necunoscute. A nu cunoaște sau a nu ne putea controla mediul este foarte dificil. Acest lucru face mai dificil să știm care ar trebui să fie cu adevărat așteptările noastre.

Obiectivele și succesele în psihoterapie se pot schimba și în timp, deoarece terapia în sine este un proces foarte dinamic.
La fel ca și conversațiile din orice relație, ceea ce discutați inițial în terapie ar putea fi mai general până când vă veți simți mai confortabil. Obiectivele ar putea începe, de asemenea, ca un nivel de suprafață mai mare (de exemplu, „Vreau să dorm mai bine”). Dar ceea ce iese în timp prin munca voastră împreună ar putea fi o înțelegere mai profundă și cauzală a acestor simptome (nu dorm pentru că am trăit o traumă și am coșmaruri din această cauză), care, la rândul său, ar putea modifica obiectivele pentru terapie și ar putea chiar schimba tipul de terapie pe care o primește cineva.

Terapeutul tău învață multe despre tine din comportamentele, tiparele și gândurile pe care le expui în sedință. Observându-te de-a lungul timpului și ajungând să te cunoască, un terapeut va fi în măsură să sublinieze  sau să facă interpretări despre ceea ce ar putea însemna aceste comportamente sau gânduri.

De exemplu, un terapeut ar putea observa că schimbi subiectul de fiecare dată când este menționat un anumite aspect.  După ce a văzut asta de câteva ori, ar putea spune: „Observ că de fiecare dată când întreb despre … schimbi subiectul”, ceea ce poate deschide conversația pentru discuții cu privire la semnificația din spate și ar putea, în viitor, permite o mai mare conștientizare sau înțelegere.
Este posibil să fi fost anterior complet conștient de aceste comportamente, gânduri sau modele interumane – așa că acest tip de conștientizare, sau modificare comportamentală ar putea fi considerată un „succes” în terapie.

Obiectivele se pot schimba și din cauza circumstanțelor vieții, deoarece viața însăși este imprevizibilă.

Poate că ai început terapia cu scopul de a reduce anumite simptome, iar acum acestea sunt destul de bine gestionate, dar un alt eveniment a adus durere profundă și anxietate crescută în viața ta, schimbându-ți astfel obiectivele terapiei și ulterior felul în care arată progresul.

Există câteva moduri comune de a evalua progresul în terapie.
În cele din urmă, terapia de succes înseamnă că simptomele tale par mai bine gestionate sau sunt în scădere și simți că îți atingi obiectivele curente sau îți crești conștiința de sine în afara terapiei. Dacă ai intrat în terapie simptomatică a unei probleme de sănătate mintală, cum ar fi problemele de anxietate, poți vedea dacă simptomele tale au scăzut (sau au dispărut complet) sau dacă interferează mai rar cu activitățile zilnice. De exemplu, s-ar putea să te simți mai puțin anxios, să ai atacuri de panică mai puțin frecvente sau să dormi mai multe ore pe noapte.

Poți urmări simptomele pe cont propriu în afara sesiunilor. Aceste informații vă ajută, de asemenea, pe tine și pe terapeutul tău sa înțelegeți ce anume le declanșează, și să căutați să stabiliți elementele declanșatoare.

Acest lucru nu va fi perfect liniar și, uneori, poți avea zile proaste sau chiar săptămâni. Stările care apar pe măsură ce urmărești simptomele, nu definesc faptul că terapia nu funcționează. Este mai important să acorzi atenție tendințelor mai mari și să încerci să nu îți faci griji cu privire la detaliile schimbărilor de zi cu zi.

Pentru o persoană cu depresie, de exemplu, modificările comportamentale care pot fi vizibile includ ridicarea din pat mai des, capacitatea de a socializa și nu izola și / sau, în funcție de severitate, capacitatea de a funcționa prin sarcini zilnice, cum ar fi dușul , mâncat și îmbrăcat regulat și consecvent. Schimbarea comportamentală nu este nicidecum ușoară, dar se simte ca un succes atunci când este atinsă și se observă îmbunătățiri treptate.

Dar rețineți că nu toate progresele vor fi evidente și tangibile.

Alte reușite ale terapiei – cum ar fi dezvoltarea conștientizării de sine și a perspicacității – sunt măsuri care deseori surprind cel mai mult pacienții, deoarece se simt mai puțin tangibili. Beneficiezi de o terapie orientată către perspectivă: succesul ar însemna că înțelegerea ta s-a aprofundat. Cu alte cuvinte, te înțelegi pe tine însuți, sentimentele și comportamentele tale mai mult decât ai făcut-o înainte de a începe terapia.

Terapia [ar putea fi] funcțională dacă ești capabil să stabilești limite mai bune, să ai încredere în tine și în deciziile tale fără a-ți asigura siguranța, să te validezi pe tine și pe ceilalți sau să îți prioritizezi nevoile și cerințele într-un mod mai echilibrat.
Uneori, chiar solicit pacienților să urmărească anumite lucruri în afara sesiunii, care pot crește gradul de conștientizare cu privire la propria lor îmbunătățire.

Așadar, este posibil să nu atingi obiectivul imediat, dar dacă simți că faci progrese către acesta, acesta este un semn bun. Și, surprinzător, uneori să te simți mai rău este de fapt o măsură a succesului.
Fără să sune clișeu, de multe ori te vei simți mai rău înainte să te simți mai bine.

„Schimbarea este grea și poate răni. O terapie care functionează nu se simte întotdeauna bine, deoarece deseori necesită ca pacienții să privească și să schimbe tiparele de comportament de lungă durată. ” Terapia necesită, de asemenea, ca pacienții să se ocupe de tot ceea ce au evitat (subiecte, emoții, oameni) și acest lucru poate provoca o „creștere a emoțiilor dureroase”.

Scopul final al terapiei nu este pur și simplu să „fii fericit” și să nu experimentezi niciodată alte emoții, cum ar fi tristețea sau furia. Progresul în terapie înseamnă în mod liber că îți permiti să observi și să experimentezi toate emoțiile”.

“A ajunge la o stare perpetuă de fericire nu este realitate. De asemenea, nu poți simți fericirea, fără să nu simți durerea ”.

Este perfect acceptabil să-l întrebi pe terapeutul tău cum ar putea arăta progresul pentru tine.
Având în vedere cât de provocator și amplu este să definim și să măsurăm succesul în terapie, este o idee bună să discuți cu terapeutul obiectivele specifice de tratament și să pui multe întrebări înainte. În calitate de psihologi, ne străduim să oferim claritate, context, validare și încurajare. Dar suntem oameni și nu suntem perfecți. Vrei să construiești o relație terapeutică în care să pui întrebări și să ceri explicații, să se simtă sigur și normal. S-ar putea să dureze ceva timp, dar merită. Poate că și asta este o măsură a terapiei de succes.

Despre autor

Iulia Savu

Psiholog

Absolventă a Facultății de Psihologie si Științele Educației, specializarea Psihologie din cadrul Universității București. Master în Psihodiagnoză, Psihoterapie Experiențială Unificatoare și Dezvoltare Personală, din cadrul Universității București.
Formare în Psihoterapie Cognitiv-Comportamentală (CBT)

Din dorința de perfecționare, mi-am continuat formarea și in Terapia Comportamentală, urmând cursurile Registered Behavior Tehnician (acreditat de BACB).

Blog

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.